Zdjęcia wykonała p. Olga Rosiek
Rys historyczny
Historia Kościoła św. Józefa
Wysoko nad prawym brzegiem Strzegomki, pośrodku cmentarza wznosi się katolicki kościół parafialny. Leży on dokładnie na środku między Chwaliszowem a Nowymi Bogaczowicami, jest to też środek miejscowości. Można by przypuszczać, że probostwo założono przed 1292 roku, gdy Bogaczowice (Richenau) nazywały się jeszcze Richinowie i należały do Henrykowa. Dopiero po reformacji cystersi przyjęli opiekę duchowną nad parafią bogaczowicką. Pierwszym cysterskim proboszczem w Starych Bogaczowicach został w 1611 roku ojciec Tobias Haller. Podczas urzędowania proboszcza ojca Martina Teichgrabera (1653 - 1662) parafia powiększyła się o Strugę i Lubomin (spowodowane to było brakiem duchownych). Na czasy następnego proboszcza ojca Bernarda Hillebranda przypadła wizytacja, której sprawozdanie informuje nas o istniejącej sytuacji. Odbyła się ona w 1667 roku Z przekazu wynika, że parafian w Starych Bogaczowicach było pięćdziesięciu. O patronie kościoła nie ma żadnej wzmianki, tyle tylko, że odpust zaczynał się w pierwszą niedzielę uroczystości świętego Michała. Sprawozdanie zawiera też opis kościoła. Przednia część budowli była sklepiona i połączona z zakrystią. Wieża, której górna część była drewniana, posiadała zegar i dwa dzwony. Drewniany ołtarz, jeszcze z czasów ewangelickich, przedstawiał w górnej części Zmartwychwstanie Pana, a w części środkowej Ukrzyżowanie, pod stołem ołtarzowym widniała Wieczerza Pańska. Po jednej stronie (Epistelseite) stał boczny ołtarz ufundowany przez Krzeszów. Po stronie drugiej (Evangelienseite) znajdowało się tabernakulum z najświętszym sakramentem i świętymi olejami. Ambona i konfesjonał stały poza głównym ołtarzem. Wspomniano też o przyborach: pozłacanym srebrnym kielichu, dwóch księgach mszalnych, pięciu ornatach[1].
Panowanie opata Bernarda Rosy (1660-1696) wyznacza kolejny rozdział w historii kościoła w Starych Bogaczowicach. Jako swoisty pomnik panowania opata został wybudowany w latach 1685-1689 nowy kościół parafialn[2].
Styl barokowy, pochodzący z południowych Niemiec rozprzestrzenił się wówczas na Śląsku. Stare Bogaczowice dzięki nowemu kościołowi św. Józefa otrzymały piękną budowlę sakralną w stylu wczesnobarokowym o wyraźnym piętnie regionalnym. Nie rozwinął się tutaj cały bogaty przepych pełnego baroku. Michał Willmann, genialny uczeń holenderskich mistrzów Rubensa, Remgranta, von Dycka i de Backera pozostawił w starobogaczowickim kościele własne obrazy.
Nowy kościół zaprojektował w 1684 r. i wybudował krzeszowski budowniczy Martin Urban. Pochodził on przypuszczalnie z dóbr krzeszowskich. W 1683 r. przeniósł się na stałe do Lubawki, miasta należącego do cystersów w Krzeszowie i w tymże roku został mistrzem murarskim. Budowla w Starych Bogaczowicach była pierwszym dziełem tego mistrza. Rozplanowanie kościoła bogaczowickiego nawiązuje do tradycyjnego schematu jednonawowego, z dostawioną na osi wieżą przechodzącą górą w ośmiobok i trójbocznym zamknięciem prezbiterium. Zakrystię umieszczono poza ołtarzem trójbocznym[3].
Bryła budowli ma zwartą, kubiczną sylwetkę. Przypory wciągnięte do wnętrza tworzą wąskie i płytkie wnęki przysklepione kolebką, które stanowią elementy rytmizujące ściany wnętrza. Nad szeroko rozpiętymi, o mocno spłaszczonych łukach, arkadami wnętrz utworzono wąskie empory, połączone przejściami przeprutymi w grubości przypór. Źródłem światła są duże okna umieszczone na wysokości empor oraz owalne okulusy usytuowane w lunetach sklepienia nawy. Sklepienie kolebkowe empor, osadzone ponad belkowaniem wchodzi w strefę lunet sklepienia kolebkowego nawy. Empory obiegają poza prospektem organowym całe wnętrze. Artykulację ścian przeprowadzono za pomocą pilastrów kompozytowych, w partii empor opinające z trzech stron przypory, które w ten sposób zyskują charakter zbliżony do wolno stojących filarów. Również belkowanie z gładkim fryzem i bogato rozbudowano gzymsem opina jedynie partie filarów, natomiast w partii ścian przebiega tylko gzyms. Organizacja wnętrza reprezentuje typ emporowo-halowy. Również zwarta bryła kościoła, o elewacyjnych artykułowanych pilastrami toskańskimi odpowiada rozwiązaniom tego typu. System artykulacji elewacji za pomocą masywnych pilastrów z przesadnie podkreślonym enthasis, likwidacja belkowania, z którego pozostał jedynie gzyms koronujący, umieszczenie owalnych okulusów na wysokości nadmiernie rozbudowanych głowic pilastrów wykazuje typowo prowincjonalny sposób przyswajania repertuaru porządkowego i barokowych form architektonicznych. Wnętrze, tak w rozwiązaniu przestrzennym i proporcjach, jak też w detalu architektonicznym, jest zdecydowanie lepsze, pozbawione wyraźnego piętna prowincjonalizmu. Widocznie Urban miał tutaj do dyspozycji konkretne wzory lub plany, natomiast elewacje zewnętrzne stanowią jego całkowicie samodzielny wkład[4].
Główne wejście do kościoła (spośród trzech) znajduje się na północnej elewacji. Barokowe wyposażenie wykonano w latach 1685-1689 również według projektu Urbana w warsztacie rzeźbiarskim w Krzeszowie. Skład personalny warsztatu krzeszowskiego jest nam znany. Kierownikiem w tym czasie był Jerzy Schroetter (1650-1717), syn miejscowego stolarza, wykształcony na koszt opactwa w Pradze. Współpracowali z nim: pochodzący również z Krzeszowa snycerz i stolarz Stefan Kose, brat zakonny J. Schubert oraz malarz i pozłotnik Zygmunt Leistritz. Działał tu także przyjeżdżający z Lubiąża M. Willmann[5]. Wprawdzie w drugiej połowie lat osiemdziesiątych warsztat Schroettera odszedł w zakresie kompozycji struktury ołtarzowej od tradycyjnych piętrowych schematów architektonicznych, i zaczął preferować retabula nie architektoniczne, to jednak ołtarz w kościele św. Józefa w Starych Bogaczowicach zachowany jest w tradycyjnej formie. Jest bogato zdobiony. Kolumny i tympanom nawiązują do architektury starożytnej Grecji. W górnej części znajduje się obraz autorstwa Heigla przedstawiający Wniebowstąpienie (obecnie obraz udostępniono na wystawę). Na tympanonie umieszczono cztery rzeźby – po dwie z każdej strony. Po lewej stronie na górze wskazuje św. Jadwigę, a niżej księcia Henryka II Pobożnego. Po stronie prawej u góry stoi św. Aniela, poniżej św. Benedykt z Nurysji założyciel klasztoru na Monte Cassino i fundator zakonu benedyktynów. W części środkowej umieszczony jest Jezus Ukrzyżowany. Z lewej strony krzyża znajduje się Matka Boska z wieńcem gwiazd dwunastu wokół głowy i berłem w prawej ręce. Z prawej strony stoi św. Józef z lilią w ręce. W okresie Bożego Narodzenia krzyż zasłaniany jest obrazem autorstwa M. Wilmanna przedstawiający Dzieciątko w żłobie. Pod krzyżem znajduje się schowek na monstrancję z drzwiczkami ozdobnymi malowidłem przedstawiającym Madonnę z Dzieciątkiem na złotym tle. Poniżej umieszczono tabernakulum z Barankiem na drzwiczkach. Zarówno stół ołtarzowy jak i ołtarz ozdabiają złote liście akantu. Dodatkową ozdobą retabulum ołtarzowego są amorki. W niszach powstałych po wciągnięciu empor do środka budowli znajdują się cenne zabytki rzeźby barokowej.
w drugiej niszy, licząc od strony ołtarza, po prawej stronie znajduje się ołtarz boczny, którego centrum stanowi obraz św. Michała nieznanego malarza – niestety skradziony w 2000 roku. W czwartej stronie stoi rzeźba przedstawiająca św. Antoniego. W pierwszej niszy po lewej stronie, można zobaczyć rzeźbioną chrzcielnicę przedstawiającą Trójcę Przenajświętszą. W niszy drugiej stoi rzeźbiony w drewnie ołtarz, w którego centrum był obraz św. Jadwigi nieznanego autora, skradziono go w 2000 r. Nisza trzecia zawiera także rzeźbiony ołtarz, który kościół zawdzięcza proboszczowi ojcu Jeremiasowi Heinischowi[6]. Jest trójkondygnacyjny. W górnej części znajduje się św. Bernard Clairvaux . Centrum stanowi rzeźba Matki Boskiej z Dzieciątkiem, trzecią część stanowi stół ołtarzowy. Czwarta nisza kryje figurę św. Mikołaja przeniesioną w XIX w z kościoła św. Mikołaja. Przedstawia ona świętego wskrzeszającego troje dzieci, które zamordował mężczyzna w Krzeszowie i ukrył w beczce. Oprócz wyżej wymienionych zabytków należy pamiętać o kazalnicy bogato zdobionej, umieszczonej między pierwszą a drugą niszą po prawej stronie ołtarza. Kosz ambony zdobi naturalistyczna dekoracja z wyeksponowanymi motywami girland i owoców[7]. W punkcie centralnym kosza widzimy Jezusa Zmartwychwstałego, natomiast baldachim zdobi złoty motyw frędzli i wstawki roślinne. Organy umieszczone są naprzeciwko ołtarza głównego, na „chórach”. Składają się z dwóch części - mniejsza zamontowana w miejscu balustrady, większa wolnostojąca. Sklepienie kościoła zdobią plafony umieszczone zarówno między lunetami jak i pośrodku sufitu. Idąc po prawej, od strony ołtarza, kolejne malowidła przedstawiają: Archanioła Gabriela, św. Joachima, św. Jana Chrzciciela, św. Piotra, św. Benedykta i Archanioła Angelusa. Po lewej stronie umieszczono Archanioła Rafaela, św. Annę, św. Jana Ewangelistę, św. Pawła, św. Bernarda i Archanioła Uriela. Środek zajmują Jezus jako dziecko, Wniebowstąpienie Matki Boskiej, św. Józef z Dzieciątkiem, św. Michał, św. Jadwiga. Na uwagę zasługuje też Droga Krzyżowa- 14 obrazów umieszczonych na balustradzie chórów (pochodzi z późniejszego okresu).
Pod zarządem proboszcza Franza Bernerta (1926 - 1932) w kościele podłączono prąd na nowo otynkowano wieżę, zamontowano nowe piszczałki w organach i zakupiono nowy dzwon[8]. Ostatnia gruntowna renowacja miała miejsce w 1964 roku. wnętrze kościoła pomalowano, odrestaurowano zabytki oraz malowidła na suficie. W latach 80-tych i 90- tych XX wieku przeprowadzono remont wieży, częściowo wymieniono krokwie i położono dach. Miało też miejsce ankrowanie, ponieważ nastąpiły pęknięcia wewnątrz budowli spowodowane odchyleniem się wieży.
------------
[1] J. B. Homman, Atlas Silesiae id est Ducatus Sileiae...ab Homannianis Heredibus Norimbergae MDCCL
[2] Profeßbuch von Grűssau, Wienand Verlag Kőln 1990, s. 46
[3] K. Kalinowski, Archtektura barokowa na Śląsku w 2- giej poł. XVII w., s. 173
[4] K. Kalinowski, Archtektura barokowa na Śląsku w 2- giej poł. XVII w., s. 147- 174
[5] K. Kalinowski, Rzeźba barokowa na Śląsku, Warszawa 1986, s. 77
[6] G. Scharf, Alt- Reichenau, Kassel 1981, s. 90
[7]W tym miejscu umieścił ambonę proboszcz Roman Rother (1819- 1855)
[8] G. Scharf, Alt- Reichenau, Kassel 1981, s. 93
Admin strony: adadmistronparaf68@gmail.com
ul. Główna 150
58-312 Stare Bogaczowice
e-mail: kancelaria@parafiastarebogaczowice.pl
Bank PKO BP
57 1020 5095 0000 5102 0075 9753
Copyright© PARAFIA pw. św. Józefa Oblubieńca NMP Stare Bogaczowice
Wszelkie Prawa Zastrzeżone.